تور چین

گردشگری

تور چین

گردشگری

موزه آستان قدس رضوی مشهد

 

موزه آستان قدس رضوی مشهد

در سال 1324 اولین موزه در آستان قدس رضوی در ساختمانی به مساحت 1024 متر مربع در صحن امام خمینی (ره) شاخته شد. موزه در طول چهل سال تنها موزه آستان قدس رضوی مشهد مقدس بود ولی بعدها تحولی در موزه به وجود آمد و مسیری رو به توسعه داشت و در طول سالهای انقلاب اسلامی تغییرو تحولاتی زیادی داشت. مسافران تورمشهد از بازدیدکنندگان این موزه دیدنی می باشند.

موزه‌ آستان قدس رضوی از دوازده گنجینه تشکیل شده است شامل :

1 - گنجینه قرآن و نفایس : این گنجینه به صحف و قرآن‌های نفیس از جمله قرآن‌ منسوب به امام علی (ع)، امام حسن (ع)، امـام حسین (ع) و امـام سجاد (ع) و امـام رضا (ع) دارای اهمیت می‌باشد. قرآن‌ها به خط خطاطان معروف جهان اسلام، با تذهیب و طرح‌های خاص و زیبا و روی پوست آهو نگاشته شده اســت.

موزه آستان قدس رضوی مشهد

2 - گنجینه تخصصی فرش : این گنجینه 37 تخته قالی و قالیچه دارد که از نفیس‌ترین فرش‌های آستان قدس رضوی برگزیده شده است. بافت و طرح‌ و نقش و رنگ‌های موزون قالی‌های این گنجینه بسیار چشم نواز است. در میان این قالی ها قالی هفت شهر عشق که نمای هفت شهر مقدس مکه، مدینه، نجف، کربلای معلی، کاظمین، سامرا و مشهد مقدس بافته شده است و قالی زیبای گلابتون که تارهایی از ابریشم با رشته های بسیار نازک طلا یا نقره تابیده شده را می توان معرفی کرد.

موزه آستان قدس رضوی مشهد

3 - گنجینه هدایای مقام معظم رهبری : در طبقه همکف موزه قرآن محل نمایش هدیه های مقام معظم رهبری اختصاص یافته است که شامل : تابلو خط و تذهیب، نقاشی و فرش های نفیس، تراش روی شیشه، معرق روی چوب، معرق صدف، سوزن دوزی، قلمزنی روی مس، انواع ظروف چینی، کریستال، نقره ...، ماکت‌ها، مدال‌ها و غیره می‌باشد که شخصیت‌های ملی و خارجی به مقام معظم رهبری اهداء شده است.

موزه آستان قدس رضوی مشهد

4 - گنجینه سکه و مدال : این سکه ها از دوره‌های سلوکی، اشکانی، ساسانی، خلفای اموی، سامانی، آل بویه، خلفای عباسی، غزنوی، سلجوقی و صفویه باقی مانده است.

5 - گنجینه ظروف

6 - گنجینه تمبر و اسکناس

7 - گنجینه سلاح های گرم و سرد

8 - گنجینه ابزار نجوم و ساعت

9 - گنجینه صدف و حلزون های دریایی

10 - گنجینه هنر نقاشی

11 - موزه ملک

12 - آثار مربوط به حرم مطهر

 

مطالب مرتبط :

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.